En patient inom hemtjänsten fick mer än dubbelt så hög dos insulin än ordinerat.

En patient inom hemtjänsten fick mer än dubbelt så hög dos insulin än ordinerat. Foto: adobe stock

Patient fick mer än dubbelt så hög dos insulin

”Kan vara direkt livshotande”

LOMMA.

En patient inom hemtjänsten fick mer än dubbelt så stor dos insulin än ordinerat. Eftersom det kan vara livshotande Lex Sarah-anmäls händelsen till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.

Av
Lena Karlsson

Det var en kväll som en patient inom hemtjänsten skulle få sin dos insulin. Men efter missförstånd mellan två personer i personalen fick patienten insulin två gånger.

Dessutom hade den första personen redan gett för mycket insulin. Detta efter att ha förväxlat doserna.

Den andra i personalen ger korrekt mängd dos, men kontrollerar inte signeringslistan, och upptäcker därför för sent att patienten redan fått insulin.

De två misstagen innebär att patienten fick 22 enheter Lantus och 8 enheter Novorapid. Detta istället för den ordinerade mängden på 8 enheter Lantus och 4 enheter Novorapid.

För höga doser insulin kan vara livshotande, men patientens tillstånd påverkades inte.

Publicerad 25 October 2019 12:38