Johanna Rehn på besök i den lilla byn Pucaurquillo vid Amazonasfloden där hela familjen hjälps åt att sköta yuccaodlingen.

Johanna Rehn på besök i den lilla byn Pucaurquillo vid Amazonasfloden där hela familjen hjälps åt att sköta yuccaodlingen. Foto: privat

Hon är på konstnärsdejt med sig själv i Amazonas

Illustratören Johanna Rehn brinner för miljöfrågor

LOMMA. Hon är en konstnär med många järn i elden. Förutom att hon just nu är på konstnärsdejt med sig själv i Amazonas är hon aktuell med en ny barnbok.

Av
Lena Karlsson

Johanna Rehn är uppvuxen i Lomma. Ett viktigt inslag i hennes skapande är engagemanget för miljön. Det är också det som gjorde att barnboksförfattaren Hanna Jönsson frågade henne om hon ville illustrera ”Kukuri och klimatmysteriet”.

Första mötet med kollegan blev inte som hon hade väntat sig.

– Det blev väldigt överraskande, för det blev tydligt att Hanna inte bara sökte en illustratör, utan också behövde någon som ville hjälpa till i manusskrivandet, förklarar Johanna Rehn via mejl från Sydamerika.

Dessutom blev hon tillfrågad om hon var intresserad av att uppträda i en barnteater baserad på samma manus.

– Jag gillar verkligen att skriva och hitta på berättelser, så det vara bara kul. Men att uppträda kände jag en viss skräckblandad förtjusning inför.

Nu har de spelat teatern "Kukuri och klimatmysteriet" cirka 20 gånger för skolklasser i åldrarna sex till nio år.

– Det har visat sig bli jätteroligt, och jag har till och med huvudrollen som fågeln Kukuri.

Även illustrerandet av boken bjöd på överraskningar. För att kunna skildra berättelsen var hon tvungen att sätta sig in i hur ett verkligt slakteri, de ökenlika kohagarna i USA och en besprutningsapparat ser ut.

– Jag älskar det med mitt jobb, att jag alltid får lära mig nya saker inom oväntade ämnen.

Konstnär Johanna Rehn.

Konstnär Johanna Rehn. Foto: privat

Johanna Rehn har ett starkt engagemang för miljö- och klimatfrågor. Förutom att hon äter vegetariskt, tar det sig uttryck i hennes konst.

– Väldigt ofta återkommer jag till ämnet hur vi behandlar vår miljö, naturen och djuren, hur viktigt det är att vi börjar ta ansvar och tänker igenom våra handlingar och visar respekt för moder jord.

”Kukuri och klimatmysteriet” är tryckt på återvunnet papper. Dessutom har de cyklat under turnén med teatern, eller buss eller tåg.

Vid intervjutillfället befinner sig Johanna Rehn i Amazonas, Peru, vilket är en del av en ett år lång vistelse i Sydamerika.

– Jag ser det som en konstnärsdejt med mig själv där jag samlar ny inspiration och lär mig massor om hur folk lever sina liv i olika delar av världen.

En observation som hon gjort är hur lite kunskap det finns kring att ta hand om sopor.

– Alla kastar skräp och plast omkring sig vart jag än är, på Amazonasfloden eller parken eller på marknaden. Stränderna är redan mer än proppfulla av allt skräp.

Förutom sopbergen upptar bränderna i Brasiliens regnskog hennes tankar.

– De verkar vara anlagda så att de kan skövla mer och effektivare. Det gör ont i mig. Men i de småbyar jag har besökt har odlingen varit endast för familjebruk och ekologiskt och i samklang med naturen. Så deras minimala nerhuggning av träd som krävs för jordbruket känns mer motiverat åtminstone.

Sedan 2005 arbetar hon professionellt som konstnär och illustratör. Förutom att hon gett ut de tre barnböckerna "Moas mörker", "Moa möter skolan" och "Bäver-Lia” målar hon tavlor och gör större väggmålningar.

Hon håller även konstklasser och designar loggor och omslag till CD-skivor och böcker. Mycket av inspirationen till sin konst får hon under sina resor.

– Det finns så många andra sätt att uttrycka färg och formspråk på än det jag bär med mig hemifrån. Det är otroligt givande att se exempelvis Perus karakteristiska geometriska inkamönster och Bolivias kombinationer av jord- och neonfärger som de använder i sina randiga bebissjalstyger. Jag hittar alltid något att använda till nästa bok.

Formspråket i illustrationerna beskriver hon som livligt, nyfiket och spontant. IHon använder ofta akvarell.

– Det inbjuder till mycket lek med vattnet. Alltid finns det något inslag av fantasi. Jag vill visa både små och stora barn att det finns så mycket mer att uppleva när vi öppnar oss för våra lekfulla sinnen.

Trots att hon numera bor i Malmö och har sin ateljé på Möllan är uppväxtorten fortfarande viktig för henne.

– Lomma har gett mig närheten till naturen. Jag cyklar gärna till Alnarp och stränderna. Efter att ha bott där i 20 år är det fortfarande en viktig grund för både välmåendet och konsten, säger Johanna Rehn.

Publicerad 29 September 2019 00:00