Den 1800 ton tunga betongbron sköts på plats med hjälp av domkraft. På bilden Trafikverkets Lars Sätmark.Foto: Lena Karlsson
Den 1800 ton tunga betongbron sköts på plats med hjälp av domkraft. På bilden Trafikverkets Lars Sätmark.Foto: Lena Karlsson
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Vinstorpsvägens tunnel är nu på plats


LOMMA. Nu har ett stort steg tagits i byggandet av planskildheten mellan Lommabanan och Vinstorpsvägen. Detta efter att den 1800 ton tunga betongbron skjutits på plats med domkraft.

Trafiken på Lommabanan fick stängas av helt under dagen då den tunga lanseringen skedde. Tiden innan var nervös för Trafikeverkets projektledare Lars Sätmark.

– Det känns bra att vi hann klart i tid. Det blev lite tidspress. Tiden för brolanseringen bokas två år i förväg.

Under bygget som startade för cirka ett år sedan inträffade en del oväntade saker.

– Det har varit känsligt med vatten- och avloppsledningarna. Vi visste inte hur det såg ut under jorden när vi började gräva.

Efter att bron kommit på plats rullade trafiken på Lommabanan igen. Men trafiken i tunneln under bron kommer inte börja gå förrän i november, december då busstationen ska ha flyttat till platsen öster om Lommabanan.

– Tunneln öppnas för trafik i samband med den nya tidtabellen för bussarna. Det är vi glada för, säger Lars Sätmark.

Det är linje 132 som påverkas med förkortad restid till Malmö. Andra busslinjer påverkas inte förrän år 2020 då det även är tänkt att pågatågstrafiken ska börja rulla till och från Lomma.

På den nya betongbron ska inte enbart tågtrafik gå utan också en cykelväg.

– Men den ska man kunna cykla utmed spåret till Slättängsvägen.

Även på Vinstorpsvägen under bron är det förberett för gång- och cykeltrafik på båda sidor av vägen.

Samtidigt som bron sattes på plats förbereddes förutsättningarna för perrongen väster om spåret.


Publicerad: 19. april 2017 11:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Lommabladet

Startsidan just nu