Universalbilen som växer: Citroën Berlingo

BILNYTT.

Tar man bilen som ett praktiskt och universellt användbart fortskaffningsmedel, ligger Citroën Berlingo och dess tvilling Peugeot Rifter (tidigare Partner) rätt till. Liksom medtävlarna Renault Kangoo och Volkswagen Caddy.

Av
Ian Maasing

Nu kontrar Citroën med en helt ny generation av Berlingo. Den baserar sig i mångt och mycket på den mellanstora minibussen Citroën C4 Spacetourer och har precis som denna fyllts med många assistans- och säkerhetssystem. Axelavståndet är märkbart större liksom längden och bredden varför det är ännu mera plats för de åkande och bagaget.

Vill man lasta i något riktigt stort och skrymmande tar man ut de tre stolarna i sätesrad två tillsammans eller var för sig. Bakluckans ruta kan öppnas för ilastning av mindre föremål. Ljudisoleringen är av personbilsnivå.

Höga skjutdörrar gör det enkelt att komma i och ur de två stolarna längst bak och de tre mellanstolarna.

Höga skjutdörrar gör det enkelt att komma i och ur de två stolarna längst bak och de tre mellanstolarna. Foto: Citroën

Tänk dig en bil som med sina 440 centimeter i längd är hela 36 centimeter kortare än till exempel nya Volvo V60 men är betydligt rymligare och luftigare inuti och i den femsitsiga versionen med två framstolar och ett tredelat baksäte har hela 930 liters bagageutrymme bakom baksätet.

En femhövdad familj kan alltså åka ut på en semestertripp utan att behöva ha bagage uppe i en svåråtkomlig takbox.

Behöver man transportera fler än fem så finns bilen i en sjusitsig version, XL, som är förlängd med 35 centimeter där två vuxna får plats på var sin fällbar stol längst bak. Men då ryms bara 209 liter bagage bakom de uppfällda stolarna.

Är det dags att flytta på bohaget fäller man ned mellansätet och stolarna därbak och får ett lastutrymme på inte mindre än 4000 liter! Inte behöver man hyra en flyttbuss! Behöver man transportera extra långa föremål kan man välja bilen med en fällbar frampassagerarstol.

Praktisk förarplats med en i höjdled justerbar komfortabel och slät stol, en välplacerad ratt, växelspak på mittkonsolen, och tydliga instrument samt en stor pekskärm i mitten.

Praktisk förarplats med en i höjdled justerbar komfortabel och slät stol, en välplacerad ratt, växelspak på mittkonsolen, och tydliga instrument samt en stor pekskärm i mitten. Foto: Citroën

Långslagig fjädring plus höga däcksprofiler bidrar till en komfortabel gång. På motorsidan finns en bensinmotor och två dieslar. Bensinaren är på 110 hästkrafter och dieselmotorn som är trimmad antingen till 100 eller 130 hästkrafter. Alla motorerna ger anständiga fartresurser till en anständigt låg bränsleförbrukning. Den starkare dieseln är kopplad till en ny åttaväxlad automatlåda som gör den lika bränslesnål som den mindre dieselmotorn med sexväxlad manuell låda i den normallånga versionen. Den deklarerade förbrukningen är låga 0,43 liter per mil. Vad mera behöver man i bilväg?

Instegsmodell för fem personer och 110 hästkrafters bensinmotor kostar från 209.900 kronor. Den starkare dieseln med åttaväxlad automatlåda i förlängda XL-versionen startar på 294.900 kronor. Lanseringen sker under oktober.

Publicerad 22 September 2018 07:00