Genève-nytt:

Porsche Panamera Sports Turismo

En sportbil för alla tillfällen

Av
Ian Maasing

BILNYTT. Alla bilföretag vill bredda sitt modellutbud och det gäller också för Porsche. Sedan många år är det inte sportvagnarna som står för merparten av försålda bilar utan suvarna Cayenne och Macan. Men om man nu inte villa ha en SUV från Porsche vilken modell ska man då välja där det får plats tre-fyra passagerare, flera golfbaggar och slalomskidor, samtidigt som det ska vara möjligt att köra till skidliften trots att det är nysnö på vägen upp dit.
Det rätta valet då är den nyligen presenterade Panamera Sport Turismo. En elegant kombicoupé med fem dörrar med fyra alternativt fem säten och permanent fyrhjulsdrift.
Bilen grundar sig på nya Panamera som lanserades förra året och har samma mått, det vill säga längden 505 centimeter, bredden 194 centimeter och höjden 143 centimeter samt axelavståndet 295 centimeter.
Panamera Sport Turismo S-modeller har som standard en avancerad luftfjädring (instegsmodellen 4 Sport Turismo har stålfjädrar) som bättre än de flesta andra fjädersystem sekundsnabbt kan varieras från mjukaste komfortinställning till styvaste sportinställning. Till detta kommer de automatiskt omställda krängningshämmare som dessutom ser till att bilen oavsett fjädringsinställningen alltid ligger plant som ett strykjärn på vägen. Som tillval finns den aktiva bakhjulsstyrningen, som ytterligare förbättrar bilens köregenskaper i kurvor, vid filbyten och i stadstrafik, där vändcirkeln minskats med 0,5 meter.
 
 
 
 

Motorprogrammet omfattar till en början av fem motorer och är en välsmakande kompott av all den avancerade teknik som finns i bilbranschen! Två sexcylindriga bensin V6-motorer på 330 respektive 440 hästkrafter och en V8-bensinare på 550 hästkrafter samt en V8-diesel på 422 hästkrafter och 850 Newtonmeters vridmoment vid låga 1000 varv per minut, som nöjer sig med föredömligt snåla 0,67 liter bränsle per mil.
Dessutom finns en plug-in hybrid version med en bensin V6:a integrerad med en elmotor som tillsammans ger maximalt 462 hästkrafter. Både bensin- och dieselmotorerna har common-rail direktinsprutning och turboöverladdning, på den starkare av V6:orna, bensin V8:an och plug-in hybriden sitter två turbokompressorer. V8-dieseln har förutom två avgasturbon också en elektrisk kompressor.

Fem dörrar ger de fyra alternativt fem åkande tillträde till bekväma stolar. Under den stora bakluckan finns plats för några höga väskor alternativt ett par golfbaggar.

Fem dörrar ger de fyra alternativt fem åkande tillträde till bekväma stolar. Under den stora bakluckan finns plats för några höga väskor alternativt ett par golfbaggar.

En automatiserad så kallad dubbelkopplingsväxellåda, PDK på Porsche-språk, nu med åtta växlar, överför den massiva drivkraften till en elektroniskt reglerad fyrhjulsdrivning så att bilen får en sugande acceleration, upp till 259-304 km/h, beroende på motorval.
Jo, jag vet att våra politiker tycker att 120 km/h är det snabbaste vi svenskar kan klara av. Men det finns politiker i andra länder som har en helt annan uppfattning. Kom ihåg att många av sträckorna på tyska Autobahn har fri fart och trots det hör till de säkraste vägarna i Europa!
Sverigepremiär för nya Porsche Panamera Sport Turismo blir under oktober i år. Priset för Panamera 4S Sport Turismo (310 kW/422 hk) är 1 200 000 kronor, Panamera Turbo
Sport Turismo (404 kW/550 hk) är 1 604 000 kronor och Panamera 4S Diesel Sports Turismo är 1 240 000 kronor. Priset för Panamera 4 Sport Turismo och Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo är ännu inte fastställda.  

Publicerad 21 April 2017 11:00

Lokaltidningen Lommabladets nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag