Daniel Cederholm på Zoogiganten i Lomma. Papegojan heter Beebob och är Daniels egen.

Daniel Cederholm på Zoogiganten i Lomma. Papegojan heter Beebob och är Daniels egen. "Beebob var det första ord han sa, så då fick han heta det." Foto: Markus Celander

Så ska zoohandeln möta digitaliseringen

"Vår räddning är att etablera oss som ett upplevelsecentrum"

LOMMA.

Precis som för de flesta branscher har konkurrensen hårdnat även för zoofackhandeln. Men på 15-årsjubilerande Zoogiganten råder optimism. "Kaffe är vår framtid", säger delägare Daniel Cederholm.

Av
Markus Celander

Daniel Cederholm äger och driver sedan snart fem år Zoogiganten med sin far Tommy och sin bror Markus. Anläggningen i Lomma är Skånes största zoobutik. Där säljs inte bara gnagare, kaniner, reptiler, fåglar och söt- och saltvattensfiskar och dammfiskar och allt som hör till, utan för djuren finns där även pensionat och dagis, frisörsalong och veterinär.

– Vi arrangerar även regelbundet seminarier, kurser och föreläsningar om djuren och hur man sköter dem, säger Daniel Cederholm.

Hotellgästen Oskar har väldigt mycket att berätta när Daniel Cederholm och Beebob kommer på besök.

Hotellgästen Oskar har väldigt mycket att berätta när Daniel Cederholm och Beebob kommer på besök. Foto: Markus Celander

Verksamheten står på flera ben, vilket för fristående Zoogiganten är en nödvändighet för att kunna möta konkurrensen från stora kedjor och näthandeln, förklarar han.

– Numera kan man köpa hund- och kattmat på webben till låga priser och få det hemlevererat till dörren. Med sjunkande marginaler måste vi kunna leverera mer än bara produkten, därför betonar vi det personliga mötet och den kunskap, service och upplevelse som vi erbjuder.

I Zoogigantens minidjurpark.

I Zoogigantens minidjurpark. "Emilia vill gärna ha en kanin", säger pappa Hannes Roohiainen. Och tillägger att hon även vill ha en häst, en katt och en hund. Foto: Markus Celander

Zoogiganten i Lomma har på senare år blivit ett allt populärare utflyktsmål. Barnfamiljer åker dit för att fascineras av saltvattenfiskar och reptiler och lyssna på pratglada papegojor, och inte minst minidjurparken är populär med sina getter, får, färgglada tuppar, hönor och kaniner.

– Vi överlever idag på vår butik men det är inte säkert att vi kan göra det i framtiden. Vår räddning är att etablera oss som ett upplevelsecentrum. Många som kommer hit har inga djur utan vill bara titta, men många blir intresserade och ställer frågor och då skapas en relation. Om de en dag ska köpa den där kaninen till dottern så tänker de kanske på oss.

I minidjurparken.

I minidjurparken. "Ni stör faktiskt, vi för ett privat samtal." Foto: Markus Celander

Precis som med andra branscher köps fysiska zoobutiker upp av stora kedjor och branschen rationaliseras och likriktas. För att kunna konkurrera i pris är Zoogiganten därför sedan några år med i en inköpsgrupp tillsammans med nio andra fristående butiker.

– Vår största marknad är hund- och kattmat, men det är också här vi tappar mest. Men en fördel vi har är att vi säljer levande djur i en tid när allt fler av våra konkurrenter slutar med det.

Djurfrisör Rebecca Nilsson ger Daisy ett bad innan kloklippning.

Djurfrisör Rebecca Nilsson ger Daisy ett bad innan kloklippning. Foto: Markus Celander

Att sälja levande djur kräver dock mycket tid. De ska ha mat och städning och de kan bli sjuka och ha dolda fel, och länsstyrelsen håller örnkoll på djurhållningen, berättar Daniel Cederholm.

– Det är inte världens bästa business men det lönar sig för oss i längden – det är ju de levande djuren som drar hit folk. Och sedan är vi passionerade – vi vill arbeta med djur. Vad är en djuraffär utan djur? Det är bara en affär.

Idag kan kunder ta en gratis kaffe i butiken, men nu planeras det för nästa steg – ett djurkafé.

– Det ska ha olika avdelningar för olika djur. I en avdelning slår sig gäster ned och fikar bland lösspringande tamråttor, och i en annan med kaniner. Kaffe är vår framtid, säger Daniel Cederholm.

Fotnot. Zoogiganten i Lomma firar 15 år helgen den 27–28 april med olika jippon. Förutom i Lomma finns butiken sedan några år på Jägersro i Malmö.

Publicerad 05 February 2019 11:02