En bilköpare har anmält en bilfirma till allmänna reklamationsnämnden.

En bilköpare har anmält en bilfirma till allmänna reklamationsnämnden. Foto: mostphotos

Köpare anmäler bilfirma till Arn – fel för 40 000 kronor

LOMMA.

En person köpte en bil från en bilhandlare i Lomma i somras. Redan dagen efter köpet uppvisade bilen brister, och i november stannade bilen helt. Eftersom köparen menar att hen inte fått kompensation för felen anmäls nu bilhandlaren till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

Av
Lena Karlsson

– När jag köpte bilen hittade jag synliga fel som jag lagat, efter det saknades det olja i bilen, direkt dagen efter, skriver anmälaren.

Men det slutade inte med det. Dörren var sönder och det kom in rök i bilen.

– Man kvävs nästan om man inte vevar ner rutan.

Efter att bilen stannat helt i november lämnade köparen in bilen på verkstad.

– Kopplingen var slut, växellådan var sönder och turbodieseln till bilen var sönder, vilket var orsaken till att det kom in rök i bilen.

Kostnaden för att åtgärda felen är cirka 40 000 kronor. Bilen kostade från början 43 000 kronor.

Bilhandlaren har enligt anmälan inte visat några tecken på att hjälpa till. Detta trots att konsumentköplagen säger att ersättning för kostnaderna ska betalas vid en reklamation som sker inom tre år.

Köparen har därför anmält saken till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

Publicerad 10 January 2019 13:40