Lång telefonkö på vårdcentralen

Göran Folkell, 71 år, fick vänta i sex timmar

LOMMA.

I mitten av mars började Göran Folkell ringa till vårdcentralen för att förnya sina recept och få en tid till årskontroll. En månad senare hade han fortfarande inte fått någon tid.

Av
Lena Karlsson

– Jag började ringa klockan 9.57 på måndagen den 12 mars. Då fick jag svaret att "Det är många som ringer just nu". Men man kunde inte lämna sitt telefonnummer så att de kunde ringa tillbaka.

Göran Folkell, som är 71 år och har problem med hjärta och rygg, fortsatte att ringa med en intervall på tio minuter, en kvart fram tills klockan var 13.20.

– Jag fick då veta att jag stod i kö med plats nummer 19.

Efter en timme och en kvart, klockan 14.35, hade han plats nummer 13 i kön. Då fick han nog och åkte från bostaden i Habo Ljung till Lomma vårdcentral.

– Jag hade telefonen på hela tiden. När jag kom fram stod jag fortfarande på plats 13 i kön. Sköterskan bad mig att sätta mig ner och vänta och stänga av telefonen. Jag var inte ensam om att sitta i väntrummet.

Efter 45 minuters väntan sa han till i receptionen. Till slut, klockan 15.45, alltså efter sex timmar, kom han in till sköterskan.

– Men då fick jag beskedet att hon inte hade någon tid som hon kunde boka till mig.

"Då fick jag veta att hon inte hade någon tid"

Medicinerna kunde hon skriva ut för en period, alltså tre månader, framåt. I vanliga fall, då han fått träffa en läkare, får han recept utskrivet för fyra perioder, alltså ett år framåt.

– Jag fick då svaret att hon skulle ringa upp mig inom 14 dagar för att ge mig en tid. Nu har det gått mer än en månad och jag har fortfarande inte fått någon tid.

När Göran Folkell frågade sköterskan på vårdcentralen varför det var så svårt att komma i kontakt med en läkare på vårdcentralen fick han svaret att tre läkare och två sköterskor slutat.

"Jag fick svaret att jag skulle bli uppringd inom 14 dagar."

När han uttryckte sitt missnöje med situationen fick han en blankett där han kunde skicka in ett klagomål till Region Skåne.

– Jag blev uppringd av verksamhetschefen som sa att jag skulle få ett svar, men det har inte kommit något.

Även Göran Folkells fru Ing-Britt Folkell bekräftar att det är svårt att komma i kontakt med vårdcentralen.

– När jag ringde upp klockan 8 var det redan 18 stycken i kö, vilket ju är konstigt. De ringde upp mig till slut, men det kan ju ta flera timmar.

"Nu har det gått mer än en månad"

Båda två är noga med att säga att de inte har någonting att invända mot personalen.

– Det är inte dem det är fel på, utan systemet.

Läs mer: Verksamhetschefen: "Jag har full förståelse"

Betyg

Tillgänglighet, i andel positiva svar, Lomma vårdcentral

2017: 82 procent

2016: 88 procent

2015: 86 procent

Kontakt via telefon hemsida mm

2017: 61 procent

2016: 78 procent

2015: 76 procent

Besök inom rimlig tid

2017: 76 procent

2016: 90 procent

2015: 87 procent

Möjlighet att ställa önskade frågor

2017: 91 procent

2016: 91 procent

2015: 89 procent

Helhetsintryck

2017: 83 procent

2016: 86 procent

2015: 86 procent

Tillgodosett behov av vård

2017: 79 procent

2016: 84 procent

2015: 84 procent

Källa: Nationell patientenkät

Publicerad 17 April 2018 09:24

Lokaltidningen Lommabladets nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag