Konstnären Juan Cano ställer ut tillsammans med formgivaren Nils Holmquist och i Ateljé 25 i Alnarp. Foto: Lena Karlsson

Konstnären Juan Cano ställer ut tillsammans med formgivaren Nils Holmquist och i Ateljé 25 i Alnarp. Foto: Lena Karlsson

Glasfusing och grafik i utställning

Av
Lena Karlsson

ALNARP. Den ena är formgivare, den andra är konstnär. En av dem bor i Malmö, en bor i Lund. Juan Cano och Nils Holmquist ställer just nu ut under samma tak i Ateljé 25.
En av Juan Canos senaste alster är "Lyckodjur" med tryck på plexiglas.
– Det är en slags tredimensionell grafik som jag nog är ganska ensam om att arbeta med just nu. När ljuset går genom färgen och glaset får det samma effekt som i ett kyrkfönster, förklarar han. Överhuvudtaget tycker han om att mixa olika sorters tekniker. Han arbetar oljemålning men mest med grafik, allt från kopppar- och träsnitt till silkscreen.
– Jag gillar inte endast att mixa olika tekniker utan också att spela med olika former. Skulptur och grafik har en förbindelse.
Tavlor i vinkel
Det märks även i hans vinkeltavlor som kan hängas upp på olika sätt, både inåt och utåt i ett hörn eller i vinkeln där vägg och golv eller vägg och tak möts. Bland hans bilder som ofta innehåller kroppsdelar har han använt sig av "chinecolé" som i motsats till collage ger en tredimensionell effekt i användandet av kinesiskt papper och lim.
Existens och politik
Juan Cano har tidigare ställt ut i Lomma, bland annat i konstföreningens regi. Verken på utställningen är gjorda de senaste två åren.
– Jag vill sätta människan i fokus. Min konst tar upp existentiella frågor och är dessutom politisk. Men det är också viktigt att frammana känslor som lycka och harmoni, som i mina lyckodjur.
Ett annat syfte med hans konst är att ge plats för reflektion. Han har dock flera olika mål med sin konst.
– Jag vill provocera fram olika frågor och känslor. För utan provokation händer ingenting, säger Juan Cano.
Testade glasfusing
Hans medutställare Nils Holmquist arbetar också tredimensionellt men inte med grafik utan framför allt med glasfusing. För 15 år sedan fick han sluta sitt jobb som slöjdlärare och ville pröva någonting nytt utöver keramiken som han sedan tidigare arbetat med parallellt med sitt lärarjobb.
– Jag vill inte gå den lätta vägen utan tycker om att experimentera och inte bara göra som alla andra.
Han formger allt från fat och klockor till ansikten, pyramider och torson. Glaset kan han hitta på de mest oväntade ställen, som till exempel resterna av en trasig glasskulptur i en container eller glaskärvorna efter ett bilinbrott.
– Jag tycker om att återanvända material som jag hittar, säger Nils Holmquist.

Publicerad 30 November 2013 09:00