Hässleholms station

Hässleholms station

Nu tar SJ över Öresundstågen: "Det här är en naturlig process"

Avtalet underskrivet

SKÅNE. Nästa år kommer SJ att ta över all drift och underhåll av Öresundståget vilket innebär att ansvaret för samtliga Öresundståg går över till SJ. I dag undertecknades avtalet.

Av
Linnea Bergqvist

– På lång sikt ska vi även ta över tågtrafiken som vi kör i Köpenhamn. På så vis kan vi göra det smidigare för våra resenärer och skapa en mer effektiv trafik, säger Dan Olofsson, upphandlingschef på SJ

Avtalet är ett av de största tågavtalen i Sverige och innehåller bland annat underhållskrav för 111 tåg och byggplanerna för en depå i Hässleholm där all upprustning av loken och vagnarna kommer att utföras.

I nuläget ligger depån som Öresundstågen använder sig av i Köpenhamn men genom att bygga en modern och mer lättillgänglig arbetslokal på svensk mark vill man öka effektiviteten.

– Tågen ska inte stå på verkstaden, de ska rulla säger Håkan Henmyr som är projektledare på Skånetrafiken

Det nya avtalet innebär också att SJ ska uppfölja ett flertal krav för att få ersättning. Öresundstågen menar på att det nuvarande system fungerar men att de har ställt högre krav och kommit överens och att SJ var de som tros kunna uppnå de.

– Det är en naturlig process att lämna över ansvaret och vi har redan planerat de första förändringarna. Bland annat ska vi anställa 200 nya personer. Men Öresundstågen har reglerat mycket i avtalet och varit tydliga vad deras förväntningar är, säger Dan Olofsson som är upphandling chef för SJ

Om 1,5 år kommer trafiken att börja rulla under SJs ansvar och inför finns där ett flertal förberedelse som ska utföras.

– Vi ska arbeta med framtidsplanering, försöka fundera ut hur vi tror att folk kommer att resa om några år, vad vi hade kunnat göra för att underlätta resandet och vad vi kan påbörja redan nu säger Dan Olofsson

Håkan Henmyr förtydliga att förhoppningarna med avtalet är flera men att det finns tre punkter som han vill trycka på extra.

– Tågtrafiken ska vara så effektiv som möjligt och så få som möjligt ska stå still. Vi vill skapa det bästa bemötande vi kan och sprida information mer effektiv sam ha fler möjligheter att ge bra service, säger Håkan Henmyr

Publicerad 14 June 2019 12:10