Så hittar du lugnet under semestern

SOMMAR. Semestertider kan både innebära avkoppling och press att hinna med allt som inte annars hinns med. Men lyssna till vad du själv vill göra, är psykologens råd.
Många har en bild av hur den perfekta semestern ska vara, menar Kajsa Bergwall, psykolog på Stressmottagningen som är specialiserad på utmattningssyndrom.
– Det finns en risk att vi har för höga förväntningar på semestern och tänker ”Nu ska allt bli perfekt”. Det gäller att vara förlåtande mot sig själv, säger psykologen.
Hon tycker att det är en idé att sätta sig ned och fundera på vad man vill ha ut av semestern – ska den vara aktiv eller stillasittande?
– Man behöver dagar att återhämta sig på. Samtidigt ringer släkt och kompisar. En idé kan vara att boka in att inte vara inbokad vissa dagar, säger Kajsa Bergwall.

Kajsa Bergwall, psykolog. Foto: Karl Gabor

Kajsa Bergwall, psykolog. Foto: Karl Gabor

Semestern och jobbet

Tankar på att ha den perfekta semestern ihop med familjen kan också skapa press. Där råder psykologen till att tänka annorlunda.
– Det är inte förbjudet att dela på sig och hitta på saker var för sig. Om den ena vill vara mer aktiv än den andre, säger Kajsa Bergwall.
För vissa kan det vara svårt att stänga av jobbet under semestern.
– Det är viktigt att komma ihåg att det är lagstadgat att man inte ska arbeta under semestern. Men om du vill kolla jobbmejlen så är det bättre att bestämma vilken dag du kollar jobbmejlen och säga i förväg till kollegerna att du kanske finns tillgänglig en viss förmiddag om det skulle vara något akut, säger psykolgen och fortsätter:
– Sedan kan du stänga av aviseringar om du har jobbmejlen i din mobil.

Distans till sociala medier

En annan faktor som kan bidra till semesterstressen är sociala medier. Ditt flöde kanske svämmar över av vänners idylliska semesterbilder.
– Det ser ut som att andra har så perfekt semester men det är sällan så perfekt. Vi lägger ut våra godbitar. Man kan istället lägga ut en bild från när det regnar första dagen på stranden så det blir lite humor i det, säger Kajsa Bergwall.

Psykologen Kajsa Bergwalls råd och tips:

1. ”Gör saker som är återhämtande för dig, oavsett om det är att vara aktiv eller stillasittande.”

2. ”Gilla läget, du kan inte styra över vädret, spela till exempel kort med familjen medan regnet slår mot fönstren.”

3. ”Stress som känsla är inte farlig. Det är ingen som har semester utan att känna sig lite stressad.”

Publicerad 16 July 2017 05:00

Lokaltidningen Lommabladets nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag