Seat Ibiza:

Den trevliga spanska kusinen

Av
Ian Maasing

TEST. Spanska Seat är sedan 1990 helägd av tyska Volkswagen, som under det första årtiondet koncentrerade sig på att uppgradera bilarnas teknik och fabrikens kvalitetsnivå. Designen fick komma i andra hand, något som säkerligen bidrog till att Seat sålde dåligt.
Först några år in på 2000-talet fick spanjorerna satsa på utseendet. Och det gjorde de med besked! De genompräktiga karosserna a la Skoda eller Volkswagen ersattes modell för modell med sydländskt frivola karosser! Den senaste i raden med den fräckare designen, kännetecknad av mera strikta skulpterade sidor, är nya Seat Ibiza.
Bilen är byggd på en ny bottenplatta som även används för kommande Volkswagen Polo. En hel del detaljer görs av höghållfast stål varför man kunnat minska på materialets tjocklek och på så sätt lättat bilen. Jämfört med föregångaren har de flesta måtten utökats något och bilen är nu 406 centimeter lång, 178 centimeter bred och 144 centimeter hög. Axelavståndet har vuxit med nio centimeter till 256 centimeter.
I nya Ibiza kommer man obesvärat i och ur bilen såväl fram som bak och sitter bekvämt på de tillräckligt höga och släta sätena. Bak kan det dock bli bentrångt om framstolarna är långt tillbakaskjutna. Innanför den högt öppnande bakluckan finns ett stort lastutrymme, med ett nödreservhjul och en domkraft under golvmattan. Om inte annat så är domkraften bra att ha när man snart ska byta sommarhjul mot vinterdito.
 

Trots den kraftigt lutande vindrutestolpen kommer man lätt i och ur den tillräckligt höga och släta förarstolen. Ratten ligger väl i händerna och instrumenten är lättavlästa. Foto: Ian Maasing

Trots den kraftigt lutande vindrutestolpen kommer man lätt i och ur den tillräckligt höga och släta förarstolen. Ratten ligger väl i händerna och instrumenten är lättavlästa. Foto: Ian Maasing

Som förare gläds man åt gammaldags bilnyckel, handbromsspak och lättavlästa analoga rundinstrument. Bilen är lättmanövrerad i trånga utrymmen tack vare fingerlätt gående elservostyrning och kompakt vändradie.
Den lilla trecylindriga, direktinsprutade och turboöverladdade bensinmotorn från Volkswagen driver bra från lågvarv och växlarna går lätt att lägga i. Gasar man på kommer nya Ibiza snabbt upp i den svenska maxfarten 120 km/h. Det brusar något när däcken rullar på grov svensk asfalt.
Kurshållningen är god och styrningen lugn, men bilen går att svänga sportigt kvickt i och ur kurvor om man så vill. Antisladdsystemet griper dock in tidigt och kraftigt och kan dämpa den sportiga framfarten. Som förresten kostar en del bensin, närmare bestämt 0,60-0,65 liter milen. Tar man det riktigt lugnt sjunker dock förbrukningen ned till 0,55 liter milen enligt våra mätningar. Riktigt snålt för en bensinbil.

Karosspanelerna har begåvats med lite snällare skulpterade karossveck som faktiskt ger den kompakta bilen ett säkrare, dynamiskt utseende. Innanför den stora bakluckan finns ett stort bagagerum på 355 liter. Foto: Ian Maasing

Karosspanelerna har begåvats med lite snällare skulpterade karossveck som faktiskt ger den kompakta bilen ett säkrare, dynamiskt utseende. Innanför den stora bakluckan finns ett stort bagagerum på 355 liter. Foto: Ian Maasing

Seat Ibiza 1.0 TSI

Tillverkad i: Spanien.
Typ: 5 dörrars 5 pers kombisedan.
Mått/Vikt: längd 406 cm bredd 178 cm, höjd 144 cm axelavstånd 256 cm, tank 40 l tjänstevikt fr 1155 kg.
Motor: 3 cyl 999 cc, direktinsprutad bensin turbo, effekt 95 hk/70 kW, vridmoment 175 Nm–1500 r/m.
Kraftöverföring: framhjulsdrift, 5 växlar.
Hjulupphängning: fram fjäderben, bak halvstel axel.
Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 10,6 m.
Bränsleförbrukning: 4,7 l/100 km vid bl körning  
CO2: 106 g/km  
Prestanda: 182 km/h, 0-100 km/h 10,9 sek.
Fordonsskatt: 360 kr
Pris: fr 148.700 kr
Testbilens pris: 157.500 kr 

Publicerad 15 July 2017 07:00

Lokaltidningen Lommabladets nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag