Nya Hyundai i30:

Europeisk behaglig

Av
Ian Maasing

TEST. Sydkoreanska Hyundai har tillsammans med koncernsyskonet Kia snabbt vuxit till att bli världens fjärde största biltillverkare med drygt 8 miljoner tillverkade bilar. Och koncernens bilmodeller blir bara bättre. Se bara på nya i30 som precis lanserats på den svenska marknaden.
Hur avancerar man dit? Jo man låter bland annat europeiska ingenjörer och formgivare utveckla bilar för europeiska kunder och tillverkar dem i nybyggda europeiska fabriker. Och allt till ett konkurrenskraftigt pris. Så gjorde japanska Toyota med småvagnen Yaris och så har både Hyundai och Kia gjort med flera modeller.
Nya Hyundai i30 har som många andra modernt designade bilar fått en karossform där vindrutan inte lutar lika mycket som hos föregångaren, varför längre personer numera kan kliva i- och ur utan att slå huvudet i takkanten.
Säteskomfort fram är bra, testbilen har elinställning på förarstolen. Två fullvuxna sitter riktigt bekvämt i baksätet och mellan sig kan de ha ett litet barn. Dörröppningarna bak är tillräckligt höga och gör det lätt att stiga i och ur, bara framstolarna inte är långt tillbakaskjutna. Behöver du en rymligare i30 kommer nya kombiversionen i slutet av september.
Tyvärr har bilen en opraktisk startknapp och elhandbroms. Och inte heller hittade vi ett reservhjul längst ned under det löstagbara golvet i det riktigt rymliga lastrummet. Vid parkering är sikten framåt bra, bland annat kan stolen hissas tillräckligt högt, medan sikten snett bakåt genom avsmalnande bakre sidorutor är begränsad. Tack vare bilens backkamera underlättades dock manövrarna bakåt.
Fingertoppslätt elstyrning är i hög grad förarvänligt vid parkering, med ökad fart mindre servoverkan och i stort sett lugn styrning genom hela bilens fartregister, god kurshållning genom hela fartregistret och lugnt beteende vid nödmanövrer, antisladdsystemet behöver sällan gripa in.
Testbilens diesel driver mjukt från strax över 1500 r/m och förbrukar 0,55-0,60 liter per mil. Den manuella sexväxlade lådan går mycket lätt och exakt.
Till råga på allt har Hyundai lång nybilsgaranti. Femårs nybilsgaranti med fri körsträcka och fem års vägassistans. Gäller i EU och några länder till. 

Föraren sitter bekvämt och har bra överblick framåt men begränsad sikt bakåt och snett bakåt. Till hjälp finns en backkamera. Instrumenten är tydliga och den stora centralt placerade pekskärmen har en hög och lättavläst placering.

Föraren sitter bekvämt och har bra överblick framåt men begränsad sikt bakåt och snett bakåt. Till hjälp finns en backkamera. Instrumenten är tydliga och den stora centralt placerade pekskärmen har en hög och lättavläst placering.

Hyundai i30 1.6 D

Tillverkad i: Tjeckien.
Typ: 5 dörrars 5 personers kombisedan.
Mått/Vikt: Längd 434 cm, bredd 180 cm, höjd 145 cm, axelavstånd 265 cm, tank 50 l tjänstevikt fr 1402 kg
Motor: 4 cyl 1582 cc, direktinsprutad turbodiesel,
effekt 136 hk/100 kW, vridmoment 280 Nm–1500 r/m.
Kraftöverföring: framhjulsdrift
6 växlar
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 10,6 m.
Bränsleförbrukning: 3,9 l/100 km vid blandad körning, CO2: 102 g/km
Prestanda: 200 km/h , 0-100 km/h: 10,2 sek. 
Fordonskatt: 1 103 kronor.
Pris: Från 249 900 kronor.
Testbilens pris: 249 900 kronor. 

Publicerad 18 May 2017 13:03

Lokaltidningen Lommabladets nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag