Butikschefen:

”Vi hade fått stå för kostnaden”

Av
Lena Karlsson

BJÄRRED. Lokaltidningen ringde upp butikschef Håkan Nilsson för att få hans syn på saken.
Hur kommer det sig att ni inte tog emot sedeln?
– Vi tar inte emot skadade sedlar av den enkla anledningen att vi inte betalt för den när vi skickar den till banken. Om vi hade tagit emot sedeln hade vi själva fått stå för kostnaden. Det hade ju i så fall varit samma sak som att vi hade gett bort den till kunden. Det är inte så kul för den som sitter i kassan att bidra till det.
Har det hänt ofta att ni tagit emot skadade sedlar som ni sedan inte fått betalt för?
– Det har hänt då och då, säger Håkan Nilsson.
Var går gränser för hur skadad en sedel kan vara?
– Vi tar inte emot den om den har gått av, eller om cashguardmaskinen spottar ut den, säger Håkan Nilsson.

Detta gäller

Enligt Riksbankens presstjänst finns det ingen lag på att en butik måste ta emot skadade sedlar. Det avgör butiken själv.

Skadade sedlar kan istället lämnas in till en bank eller skickas till Riksbanken.

Om det är minst två tredjedelar kvar av sedeln ges ersättning med hela beloppet.

Om det är mindre än en tredjedel kvar av sedeln ges ersättning med halva beloppet av sedelns värde.

Publicerad 14 February 2017 06:00

Lokaltidningen Lommabladets nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag